Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych w Polsce zmodyfikowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”. Zapisy zawarte w tym dokumencie są dla całej branży lotniczej ogromnym zaskoczeniem.
W dokumencie zostały przedstawione drastyczne podwyżki opłat, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2022 r. Wygląda na to, że jest to kolejna próba ratowania budżetu państwa oraz ukryty podatek, który może już wkrótce odczuć każdy pasażer oraz lotniska regionalne. Opłata terminalowa, która dotyczy pojedynczej operacji lotniczej wzrośnie dla Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – jest to wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 % !) oraz dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – jest to wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70% !). Podwyżka obejmie również opłatę trasową – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – jest to wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).
Co więcej zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie terminalowej między Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina, a pozostałymi regionalnymi portami lotniczymi wyniesie aż 823,18 zł. Oznacza to, że będzie najwyższa w Europie!
Jest to skandal. Branża lotnicza alarmuje, że jeśli założenia te wejdą w życie będzie to oznaczać kolejne osłabienie rynku lotniczego w Polsce, który już znacząco ucierpiał podczas pandemii COVID-19, kiedy ruch lotniczy był znacznie ograniczony. Podwyższenie opłat wpłynie na ograniczenie połączeń lotniczych oraz na zmniejszenie liczby pasażerów. Lotniska i tak borykają się z ogromnymi problemami na skutek trwającej epidemii. Na przykład Port Lotniczy Lublin w 2020 roku (w porównaniu do 2018 roku) stracił 70% pasażerów oraz 56% operacji lotniczych. Jednocześnie nie uzyskując żadnego rządowego wsparcia pomimo zapewnień składanych przez PiS. Podniesienie wspomnianych opłat dobije Port Lotniczy Lublin jak i inne regionalne lotniska.
W związku z powyższym zwracam się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Dlaczego opłata terminalowa oraz opłata trasowa zostanie podwyższona?
2. Z jakiego powodu różnica w opłacie terminalowej między Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina, a pozostałymi regionalnymi portami lotniczymi wyniesie aż 823,18 złotych, a zatem będzie najwyższa w Europie?
3. Dlaczego wzrost opłaty terminalowej oraz opłaty trasowej będzie tak ogromny?
4. Czy w obecnych, trudnych czasach polski rząd chce wprowadzać kolejne ukryte podatki i dodatkowo obciążać kosztami pasażerów polskich portów regionalnych?