690536841 | biuro@michalkrawczyk.pl

Michał Krawczyk Michał Krawczyk Michał Krawczyk
  • Moja misja
  • Aktualności
  • Moja aktywność
  • O mnie
  • Kontakt
  • Wystąpienia
  • Strona Główna
  • /
  • Interpelacje
  • /
  • W sprawie drastycznego wzrostu opłat dla lotnisk regionalnych (w tym Portu Lotniczego Lublin) oraz linii lotniczych  

W sprawie drastycznego wzrostu opłat dla lotnisk regionalnych (w tym Portu Lotniczego Lublin) oraz linii lotniczych  

29 września 2021 MichalKrawczyk No Comments Interpelacje Interpelacje
Szanowny Panie Ministrze,

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych w Polsce zmodyfikowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”. Zapisy zawarte w tym dokumencie są dla całej branży lotniczej ogromnym zaskoczeniem.

W dokumencie zostały przedstawione drastyczne podwyżki opłat, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2022 r. Wygląda na to, że jest to kolejna próba ratowania budżetu państwa oraz ukryty podatek, który może już wkrótce odczuć każdy pasażer oraz lotniska regionalne. Opłata terminalowa, która dotyczy pojedynczej operacji lotniczej wzrośnie dla Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł  – jest to wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 % !) oraz dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – jest to wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70% !). Podwyżka obejmie również opłatę trasową – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – jest to wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).

Co więcej zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie terminalowej między Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina, a pozostałymi regionalnymi portami lotniczymi wyniesie aż 823,18 zł. Oznacza to, że będzie najwyższa w Europie!

Jest to skandal. Branża lotnicza alarmuje, że jeśli założenia te wejdą w życie będzie to oznaczać kolejne osłabienie rynku lotniczego w Polsce, który już znacząco ucierpiał podczas pandemii COVID-19, kiedy ruch lotniczy był znacznie ograniczony. Podwyższenie opłat wpłynie na ograniczenie połączeń lotniczych oraz na zmniejszenie liczby pasażerów. Lotniska i tak borykają się z ogromnymi problemami na skutek trwającej epidemii. Na przykład Port Lotniczy Lublin w 2020 roku (w porównaniu do 2018 roku) stracił 70% pasażerów oraz 56% operacji lotniczych. Jednocześnie nie uzyskując żadnego rządowego wsparcia pomimo zapewnień składanych przez PiS. Podniesienie wspomnianych opłat dobije Port Lotniczy Lublin jak i inne regionalne lotniska.

W związku z powyższym zwracam się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

   1. Dlaczego opłata terminalowa oraz opłata trasowa zostanie podwyższona?

   2. Z jakiego powodu różnica w opłacie terminalowej między Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina, a pozostałymi regionalnymi portami lotniczymi wyniesie aż 823,18 złotych, a zatem będzie najwyższa w Europie?

   3. Dlaczego wzrost opłaty terminalowej oraz opłaty trasowej będzie tak ogromny?

   4. Czy w obecnych, trudnych czasach polski rząd chce wprowadzać kolejne ukryte podatki i dodatkowo obciążać kosztami pasażerów polskich portów regionalnych?

 

Poprzedni Post Następny Post

Leave a Comment Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Michał krawczyk logo

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020 Michał Krawczyk

Serwis michalkrawczyk.pl używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Użytkowniku - masz możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji

Jak wyłączyć ciasteczka?

Dla przeglądarki Google Chrome: Tutaj
Dla przeglądarki Mozilla Firefox: Tutaj
Dla przeglądarki Safari: Tutaj
Dla przeglądarki Internet Explorer: Tutaj
Dla przeglądarki Opera: Tutaj


Polityka prywatności

Zobacz stronę polityki prywatności

Zamknij