Pan Dariusz Piontkowski
Minister Edukacji Narodowej
Szanowny Panie Ministrze!
Na kanałach Telewizji Polskiej 29 marca br. pojawiły się pierwsze lekcje pod nazwą „Szkoła z TVP” – to program, który skierowany jest do uczniów klas I–VIII szkoły podstawowej i w praktyce ma pomóc uczniom w nauce. Jednak już po 2 dniach okazało się, że treści przekazywane przez nauczycieli są niezgodne z prawdą. Jako przykład warto podać uczenie dzieci klasy I, czym są liczby parzyste i tłumaczenie, że to takie liczby, które mają parę. Według pań prowadzących, jeśli one obie tworzą parę, to liczba 10 czy 12 też tworzy parę, w związku z tym jest parzysta. Podczas lekcji dla klasy III nauczycielka prowadząca zajęcia pomyliła obwód koła z jego średnicą, tłumacząc, że ptasie gniazdo może mieć średnicę 2 metrów, jednocześnie pokazując koło z papieru o obwodzie 2 m. Tymczasem średnica to odcinek łączący dwa punkty okręgu, przechodzący przez środek tego okręgu.
Nie ulega wątpliwości, że każda forma pomocy uczniom w nauce jest w dzisiejszej sytuacji bardzo potrzebna. Jednak Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno dbać o to, aby ta pomoc była rzetelna, prawdziwa i przemyślana. Uczniowie, którzy nie przerabiali wcześniej takiego materiału, jak prezentowany w TVP, mogą uwierzyć w autentyczność nieprawdziwych treści, co przełoży się na błędy popełniane w przyszłości. Dodatkowo dziś wielu uczniów potrzebuje nie tylko wsparcia dotyczącego edukacji, ale także informacji, jak poradzić sobie z izolacją od świata zewnętrznego.
W związku z tym kieruję do Pana Ministra pytania:
1. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej jest odpowiedzialne za dobór treści i osób, które te treści przekazują uczniom na antenie Telewizji Polskiej? Jeśli nie, to kto jest za to odpowiedzialny?
2. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej zdaje sobie sprawę z tego, że uczniom na antenie TVP przekazywane są treści, które są niezgodne z prawdą? Jeśli tak, to czy i kiedy podejmowana była w tej sprawie interwencja przez ministerstwo?
3. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje w ramach pasma „Szkoła z TVP” wprowadzić cykl zajęć wychowawczych, podczas których nauczyciele mogliby opowiadać uczniom o tym, jak poradzić sobie z izolacją czy też jak skutecznie uczyć się przez Internet?
Z poważaniem
Michał Krawczyk
Poseł na Sejm RP