Szanowny Panie Ministrze,
bezpieczne, szybkie oraz komfortowe połączenie kolejowe pomiędzy Lublinem a Warszawą jest niezwykle ważnym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego zarówno stolicy województwa lubelskiego jak i całego regionu. Dzięki niemu osoby pracujące, studentki i studenci a także turyści i turystki mogą przemieszczać się pomiędzy wspomnianymi miastami.
Alternatywą dla podróży pociągiem jest przemieszczanie się samochodem, jednak ta pierwsza opcja niesie za sobą wiele korzyści – jest tańsza, bardziej ekologiczna oraz – gdy odbywa się w komfortowych warunkach – daje możliwości do pracy czy nauki. Aby podróż koleją była w pełni konkurencyjna dla przemieszczania się samochodem, musi odbywać się w odpowiednio szybkim czasie.
Jak wskazują eksperci w Polsce często zdarzają się sytuacje, kiedy pociąg jedzie 130 km/h, a nie na przykład 160 km/h, mimo że posiada takie możliwości. Dzieje się to w sytuacjach, gdy nie ma drugiego maszynisty, a linia kolejowa nie jest wyposażona w ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem. W opisanych przypadkach, aby pociąg przekroczył prędkość 130 km/h w pociągu musi znajdować się dwóch maszynistów.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy linia kolejowa pomiędzy Lublinem a Warszawą, której koszt niedawnego remontu wyniósł 3,5 mld zł jest lub będzie wyposażona w Europejski System Sterowania Pociągiem? Jeżeli nie, dlaczego?
- Czy pociągami kursującymi pomiędzy Lublinem a Warszawą jeździ jeden czy dwóch maszynistów?
- Czy występują problemy z obsadą miejsc pracy dla maszynistów?
- Czy w dniu odpowiedzi na niniejszą interpelację istnieją wakaty na stanowiskach miejsc pracy dla maszynistów?
- Jaką prędkość maksymalną osiągają pociągi na trasie pomiędzy Lublinem a Warszawą?