Pan Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury
Szanowny Panie Ministrze!
Od 3 lat trwa modernizacja linii kolejowej nr 7 łączącej Lublin oraz Warszawę. Przed zamknięciem trasy, w rozkładzie jazdy 2016/2017 uwzględnione było 10 połączeń z Lublina do Warszawy przez stacje Puławy Miasto, Dęblin oraz z powrotem. 4 z 10 składów stanowiły zakupione przy wsparciu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pociągi elektrycznych zespołów trakcyjnych DART (ED161). Składy te dostosowane są do osiągnięcia prędkości maksymalnej 160 km/h (bez modernizacji torów pociągi mogły osiągać prędkości do 120 km/h oraz fragmentami do 140 km/h). Zapowiadano, że po ukończeniu modernizacji wszystkie składy jadące tą trasą będą mogły osiągnąć prędkość 160 km/h, w związku z tym będzie można wszystkie kursy obsadzać taborem elektrycznych zespołów trakcyjnych: DART, FLIRT3, Bydgostia oraz taborem elektrycznym: EP07, EP09.
Z opóźnieniem udało się otworzyć zmodernizowany odcinek drogi kolejowej nr 7 w postaci jednego toru. Obecnie połączeń z Lublina do Warszawy jest 9, natomiast 7 z nich jest skierowanych na trasę nr 7, pozostałe 2 kursują przez trasy nr 30 oraz 12. Jeden kurs z kursujących trasą numer 7 jest obsługiwany przez EZT DART (ED161) w kategorii IC, pozostałe kursy w kategorii TLK. Zgodnie z zapowiedziami złożonymi przed modernizacją trasy, większość kursów obsługujących trasę Lublin–Warszawa miała odbywać się składami mogącymi osiągać prędkość do 160 km/h. Ponieważ zobowiązania projektowe nie obligują przewoźnika, tj. spółki PKP Intercity do obsadzenia wszystkich kursów na trasie Lublin–Warszawa pociągami typu DART, dla umożliwienia jak najszybszego pokonania trasy, czyli aby wszystkie kursy mogły być zrealizowane w zapowiadane 90 minut, koniecznością będzie skierowanie na tę trasę innych pociągów EZT lub elektrycznych. Brak modernizacji taboru kolejowego i nieskierowanie na trasę Lublin-Warszawa pociągów dużych prędkości sprawi, że modernizacja linii kolejowej pozostanie bezużyteczną inwestycją, której w żaden sposób nie odczują mieszkańcy.
W związku z powyższym pytam Pana Ministra:
- Czy zgodnie z zapowiedziami od rozkładu jazdy 2020/2021 kolej będzie kursowała dwoma torami na trasie kolejowej nr 7 z możliwością osiągnięcia prędkości maksymalnej do 160 km/h?
- Czy możliwe jest z uwagi na oddany jeden tor w kierunku Warszawy uruchomienie większej liczby połączeń obsługiwanych przez pociągi EZT, np. DART?
- Czy po skończeniu zadania inwestycyjnego w postaci uruchomienia dwutorowego odcinka trasy kolejowej nr 7 między Lublinem a Warszawą spółka PKP IC zdecyduje się na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów między tymi stacjami?
- Czy po zakończeniu modernizacji spółka PKP IC zdecyduje się na zwiększenie liczby taboru elektrycznego lub elektrycznych zespołów trakcyjnych kursującego między stacjami Lublin Główny–Warszawa Centralna, jeśli tak, jaki będzie to rodzaj taboru i jaki model lokomotywy?
Z poważaniem
Michał Krawczyk
Poseł na Sejm RP