Szanowny Panie Ministrze,
na konferencji prasowej 14 lipca br. w Lublinie wiceminister infrastruktury Marcin Horała powiedział, że „z Lublina do Warszawy będzie można dojechać pociągiem w 85 minut”. Ma to być część inwestycji kolejowych, które mają wejść w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Pan Marcin Horała dodał, że „jest to program, który dostarczy Polakom mobilności i połączeń komunikacyjnych na poziomie jaki mają mieszkańcy państw wysoko rozwiniętych, takich jak Francja, Niemcy, czy Korea Południowa”. Jednak podróż pociągiem z Lublina do Warszawy miała skrócić się już teraz. Zapowiadano, że najszybsze pociągi pokonają 170-kilometrową trasę w 90 minut. Remont torów na trasie Lublin – Warszawa trwał od 2017 roku i został już zakończony. Jednakże przed remontem trasę można było pokonać najszybciej w 135 minut, dziś jest to o jedyne 11 minut krócej. Warto przypomnieć, że jest to efekt inwestycji wartej 3,5 mld zł. Poddaje to w wątpliwość słowa Marcina Horały o szybkim połączeniu kolejowym Lublin – Warszawa.
Szybkie połączenie z Lublina do Warszawy stworzyłoby nowe możliwości rozwoju Lublina i całej Lubelszczyzny. Dlatego tak ważne jest skrócenie czasu przejazdów. Inwestycja, która pochłonęła 3,5 mld zł przyspieszyła tę drogę zaledwie o 11 minut. Natomiast Centralny Port Komunikacyjny, w ramach którego miałaby powstać szybka kolej jest obecnie łąką, na której pasą się krowy oraz inne zwierzęta. Może budzić to wątpliwości co do realizacji wyżej opisanej inwestycji lub czasu jej ewentualnego zakończenia, a Lublin i Lubelszczyzna nie mogą czekać.
W związku z powyższym zwracam się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Na jakim etapie są prace nad połączeniem kolejowym dającym możliwość przejazdu trasy Lublin – Warszawa w 85 minut?
- Jaki jest plan prac nad wyżej opisanym projektem?
- W jaki sposób planowane jest skrócenie czasu przejazdu? Proszę o wskazanie czy planowana jest kolejna modernizacja torów czy wymiana kursujących składów.
- Kiedy będziemy mieli możliwość przejazdu koleją z Lublina do Warszawy w 85 minut?
- Dlaczego już zrealizowana inwestycja, która pochłonęła 3,5 mld zł skróciła czas przejazdu na trasie Lublin – Warszawa zaledwie o 11 minut?
- Co jest powodem tego, że obecnie pociąg na trasie Lublin – Warszawa nie jedzie tak jak planowano w 90 minut oraz co musiałoby się zmienić, aby tak było?