Sz. P. Jadwiga Emilewicz
Minister Rozwoju
Szanowna Pani Minister!
Opłata uzdrowiskowa w dniu 11 grudnia br. była tematem posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Uzdrowisk, a głównym celem spotkania była dyskusja nad propozycją zmian w opłacie przedstawioną w „Białej Księdze Regulacji Systemu Promocji Turystycznej w Polsce” opracowaną przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Według ministerstwa jest to strategiczny dokument, który ma rekomendować ministrowi podjęcie właściwych prac legislacyjnych. Wśród przedstawionych propozycji zmian pojawił się pomysł likwidacji opłaty uzdrowiskowej i zastąpienia jej podatkiem turystycznym. Propozycja ta poruszyła wiele gmin, na których terenie znajdują się uzdrowiska.
Jak informuje Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych, informacja ta bardzo zaniepokoiła włodarzy gmin uzdrowiskowych, bowiem gminy uzdrowiskowe mogłyby utracić dochody, które przeznaczają na realizacje specyficznych zadań uzdrowiskowych określonych w art. 46 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. Mowa tu chociażby o ochronie warunków naturalnych uzdrowiska, tworzeniu warunków do funkcjonowania zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego czy ulepszaniu infrastruktury technicznej przeznaczonej dla uzdrowisk. Z opłaty uzdrowiskowej pokrywane są koszty przeznaczone na budowę, remonty i utrzymanie promenad, deptaków, chodników, dróg, ulic, mostów, placów na obszarze uzdrowiska; terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; zieleni gminnej i zadrzewień (parków uzdrowiskowych, obszarów zielonych).
Organizacja podkreśla, że z tej opłaty finansuje się też m.in. „inwestycje w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gospodarki wodociągowej, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku zaopatrzenia w energię elektryczną, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, promocji uzdrowiska, edukacji społecznej w odniesieniu do ochrony środowiska oraz ładu przestrzennego”.
Stowarzyszenie wskazuje przy tym, że z informacji prezydentów, burmistrzów i wójtów wynika, iż dochody z opłaty uzdrowiskowej nie wystarczają na pokrycie wszystkich zadań nałożonych na gminy uzdrowiskowe przez ustawodawcę tak więc pozbawienie gmin tej opłaty doprowadziłoby do likwidacji wielu uzdrowisk, bo z własnych dochodów gminy nie są w stanie realizować tak kosztownych zadań. Burmistrzowie i wójtowie wskazywali, że w lecznictwie uzdrowiskowym zatrudnionych jest ok. 16,5 tys. osób, a w usługach w tzw. otoczeniu uzdrowiskowym ponad 85 tys. osób. Wskazywali też, że taksa kuracyjna ustanowiona została na podstawie tzw. galicyjskiej ustawy uzdrowiskowej w 1891 r. Przetrwała okres międzywojnia i okres powojenny, a dzisiaj doskonale spełnia swoją rolę przyczyniając się do rozwoju uzdrowisk. Ma jasno określone przeznaczenie, bowiem środki uzyskane z tytułu tej opłaty idą wyłącznie na cele związane z utrzymaniem uzdrowiska. To wyraźnie odróżnia ją od opłaty miejscowej, gdzie dochody uzyskane z jej poboru mogą być przeznaczone na każdy cel.
Centralny Fundusz Promocji Turystyki ma być efektem dwuletniej pracy nad „Białą Księgą Regulacji Systemu Promocji Turystycznej w Polsce”. Proponowane zmiany to zdaniem rządu odpowiedź na krytyczne głosy dotyczące opłaty uzdrowiskowej i klimatycznej. Utworzenie nowego funduszu i zlikwidowanie obowiązujących obecnie opłat ma natomiast przyczynić się do rozwoju turystyki w naszym kraju. Zauważyć natomiast należy, iż nie jest powiedziane, komu i w jakiej formie zostaną przekazane środki z tego Funduszu. Samorządowcy krytycznie wyrażają się o tej formie finansowania uzdrowisk, głównie z powodu braku jej przejrzystości.
W związku z powyższym proszę Panią Minister o odpowiedź na poniższe pytania:
- Czy propozycje, które Ministerstwo Sportu i Turystyki zaproponowało i przedstawiło w ramach tzw. Białej Księgi Regulacji Systemu Promocji Turystycznej w Polsce były konsultowane z samorządami gmin, na których znajdują się uzdrowiska?
- Jak zniesienie opłaty uzdrowiskowej wpłynie na budżet gmin uzdrowiskowych, które i tak borykają się z problemami finansowymi związanymi z niskimi dotacjami z Ministerstwa Finansów?
- Jak zostanie zrekompensowane samorządom gmin uzdrowiskowych zniesienie opłaty uzdrowiskowej w sytuacji, gdy całkowite jej zniesienie wiązać się będzie z koniecznością zwiększenia zadłużenia gminy, aby móc zrealizować zadania ustawowe?
- Czy zostanie wprowadzony inny rodzaj podatku bądź opłaty, która pozwoli gminie uzdrowiskowej pozyskać środki na realizacje zadań wynikających z art. 46 ustawy uzdrowiskowej, gdyż jak wynika ze statystyk obecnie dochody gmin z opłaty i dotacji uzdrowiskowej stanowią ok. 10% budżetu gminy?
- Jak i w jakiej formie ma funkcjonować Centralny Fundusz Promocji Turystyki?
- Czy będzie on w takim samym stopniu wspomagał budżety samorządów jak opłata uzdrowiskowa?
- Kiedy i czy wszystkie samorządy gmin uzdrowiskowych będą mogły z niego skorzystać?
Z poważaniem
Michał Krawczyk
Poseł na Sejm RP