Pan Dariusz Piontkowski
Minister Edukacji Narodowej
Szanowny Panie Ministrze!
W ramach obchodzonego 22 kwietnia Dnia Ziemi Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało materiał filmowy dotyczący zmian klimatu i globalnego ocieplenia, który został opublikowany na platformie epodreczniki.pl. Dowiadujemy się z niego, że ocieplanie się klimatu ma tylko dwa negatywne skutki: topnienie lodowców, prowadzące do podwyższania poziomu mórz i powodzi oraz nasilenie ekstremalnych zjawisk pogodowych. Natomiast co dziwi, w filmie zawarte są tezy wskazujące na pozytywne skutki globalnego ocieplenia. Według treści dostępnych w materiale mniej zapłacimy za ogrzewanie zimą, a z uwagi na fakt, iż epoka lodowcowa opóźni się o tysiące lat, unikniemy upadku rolnictwa, głodu, spadku liczby ludności i epidemii. Pozytywnych skutków w skali globalnej jest wymienionych jeszcze więcej: z topniejących lodowców, które wcześniej wymieniono jako negatywny skutek, uwolnione zostaną związki żelaza, wykorzystywane przez morskie organizmy, a wyższe temperatury to dłuższy okres wegetacji. Dalej wymieniane są kolejne pozytywne aspekty: bujniejsza roślinność, która stanie się taka dzięki uwolnionym tlenkom węgla, bogate złoża ropy naftowej, które znajdują się pod topniejącymi lodowcami, czy skrócenie tras statków transportowych.
Wymowa tego filmu jest niezgodna z wynikami badań publikowanymi w recenzowanych pismach naukowych, a także informacjami zawartymi w raportach Międzyrządowego Zespołu ds. Badań Zmiany Klimatu. W materiale nie ma żadnych informacji o utracie różnorodności biologicznej i zamieraniu raf koralowych, o wzroście zachorowań na choroby wektorowe, o śmiertelności powodowanej przez narastające fale upałów, o suszy i głodzie przez nie powodowane, zaburzeniu bezpieczeństwa żywnościowego w skali globalnej, o narastających konfliktach o wodę, czy o migrantach klimatycznych. W materiale nie pada ani jedno słowo na temat zagrożonych gatunków, choć, według specjalistów Organizacji Narodów Zjednoczonych, jest ich już milion. Nie wspomina się także o treści jednego z najważniejszych raportów Międzyrządowego Zespołu ds. Badań Zmiany Klimatu, który mówi o zatrzymaniu ocieplenia klimatu na poziomie 1,5 stopnia Celsjusza względem epoki przedindustrialnej. Brak takich informacji i powielanie nieprawdziwego przekazu o pozytywach płynących z globalnego ocieplenia może doprowadzić do tego, że uczniowie mogą uwierzyć w dobro kryzysu klimatycznego.
W związku z powyższym kieruję do Pana Ministra pytania:
- Czy treść materiału filmowego była konsultowana z Ministerstwem Klimatu?
- Kto jest odpowiedzialny za stworzenie scenariusza filmu?
- Na podstawie jakich opinii w materiale opublikowane były treści mówiące o pozytywnych skutkach ocieplenia klimatu?
- Ile kosztowała produkcja materiału, który po jednym dniu został usunięty z platformy epodreczniki.pl?
- Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej uznaje za właściwe mówienie o pozytywnych skutkach globalnego ocieplenia w dobie światowego kryzysu klimatycznego, z którym stara się zmierzyć większość państw świata?
Z poważaniem
Michał Krawczyk
Poseł na Sejm RP