Szanowna Pani Minister,
12 marca br. weszła w życie ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Ustawa ta wprowadza szereg zmian do ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3. Wiadomym jest, iż wyżej wspomniana ustawa miała za zadanie szybkie wprowadzenie zmian w obliczu panującej sytuacji kryzysowej. Jednakże zawiera ona wiele niejasnych zapisów, które wymagają doprecyzowania.
Dobitnie pokazuje to następujący przykład. Art. 18b. ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3. stanowi, iż w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym dyrektor żłobka lub klubu dziecięcego może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko, na podstawie umowy z jego rodzicami. Jednak art. 20 pkt. 5. ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi że, w przypadku gdy odpowiednio żłobek lub klub dziecięcy jest prowadzony przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 2 lub 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 lub dzienny opiekun jest zatrudniany przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 2 lub 3 tej ustawy, odstąpienie, na podstawie ust. 3, od każdego z warunków określonych odpowiednio w art. 7 ust. 2 i 3, art. 15 ust. 1-3 oraz art. 38 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, jest możliwe po uzyskaniu zgody odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wzór zgody określa odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Takie zapisy są ze sobą sprzeczne.
W związku z powyższym zwracam się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Do kiedy placówki opieki mogą powstawać oraz funkcjonować na podstawie zawartych w ustawie zasad uproszczonych?
- W jaki sposób może być zapewnione bezpieczeństwo dzieci w sytuacji zniesienia limitu ilości dzieci, jaki może mieć pod swoją opieką opiekun?
- Jaki obowiązek spoczywa na organie prowadzącym w kontekście wyżej opisanych sprzecznych przepisów?
- Jaki limit ilości dzieci można przekroczyć w ramach tzw. limitu frekwencyjnego, wynikającego z uśrednionej ilości nieobecnych dzieci, a jakie przekroczenie limitu wymaga zgody wójta, burmistrza lub prezydenta miasta?
Z poważaniem
Michał Krawczyk
Poseł na Sejm RP